De couveuse-afdeling of de NICU in het ziekenhuis, dit is de plek waar kwetsbare baby’s vechten voor een gezond leven. Wat als jouw kraamtijd zich hier afspeelt? Dan staat de wereld plotsklaps stil. En vergeet je soms jezelf. Daarom ben je hier aan het goede adres, hier vind je de eerste praktische tips en meer informatie over herstellen bij vroeggeboorte.

Een tsunami van emoties en praktische beslommeringen overspoelt je. Voeden of kolven, buidelen, afspraken met artsen, uitslagen aanhoren en daarna begrijpen, de maatschappelijk werker vraagt naar de regeling met je werk, familie en vrienden verlangen een update, je hebt honger of dorst. Je moet toch al zeker een uur nodig naar het toilet… maar je wilt je baby nog net wat langer vasthouden.Dat is goed voor de hechting weet je. En dat allemaal terwijl je moe bent, herstellende, bang en verdrietig. Zo had je het niet gewild. 

Waar ben jij in dit verhaal?

De herstellende kraamvrouw lijkt vergeten in de hectiek. Mijn advies? Zeg soms nee tegen een ander en ja tegen jezelf. Neem 45 minuten de tijd om te lunchen (en voldoende te drinken!) in het restaurant van het ziekenhuis. Knuffel een uur met je baby terwijl je zelf ook even je ogen sluit. Maak een ommetje van 15 minuten in het zonnetje. 

Terwijl je een van deze drie bezigheden uitkiest, stuur je even geen update aan vrienden en familie. Je belt even niet met je moeder. Je holt daarna niet direct door naar de maatschappelijk werker. Je bent er heel even alleen voor jou. Terwijl je ja zegt tegen jezelf, ga je na: wat kun je nu (nog meer) voor jezelf doen?  Dat kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

 

podcast prematuur over herstellen bij vroeggeboorte
  1. Zorg voor privacy. Laat de verpleegkundigen weten wanneer je even rust wilt. Je mag grenzen stellen.
  2. Neem na het voeden of kolven even tijd voor jezelf. Doe iets wat je energie geeft. Lees een boek, luister naar muziek of sluit je ogen.
  3. Luister een podcast, bijvoorbeeld deze waarin ik samen met Vanessa van Podcast Prematuur praktische tips geef voor de kraamtijd op de NICU.

Herstellen bij vroeggeboorte

Bovenal ben je misschien nog het meest geholpen met online therapie via  het programma ‘Mama van een prematuur‘. Denk je eens in hoe het is als je kunt  luisteren naar iemand die jou begrijpt en die je in 10 min rust kan brengen? Iemand die je helpt om voor jezelf te zorgen? Iemand die met fijne opdrachten komt zodat je niet vergeet wat er nu speelt en zodat je leert deze ervaring te verweven met je leven? Iemand die met  praktische tips komt en zich bekommert om de emotionele kant van vroeggeboorte. 

Zo iemand ben ik, en ik verwelkom je heel graag in het online therapie programma Mama van een prematuur zodat je veilig kunt herstellen bij vroeggeboorte:

  • Een online plek waarin je in je eigen tempo start met de verwerking van je bevalling en kraamperiode.
  • Je krijgt inzicht in jezelf, wat je te doen staat en hoe je stress of angst de baas wordt.
  • Je leert alles over hechting, juist nu je kindje in het ziekenhuis startte. Want hoe doe je dat?
  • Er is ruimte voor een alternatief kraamplan. Jouw herstel, verdriet en wensen doen ertoe!
  • Je kijkt vooruit: hoe wil je thuiskomen? Hoe word je die energieke mama die je voor ogen hebt?
  • Een plek om ervaringen uit te wisselen en andere mama’s te ontmoeten.
  • En er is een fijne bonus over borstvoeding.
  • In 6 modules kun je 6 videos bekijken, 15 mini podcasts beluisteren en werk je in je journal met 10 werkbladen

Liever 1-op-1 contact? Of heb je een andere vraag? Je kunt me hieronder bereiken.